top of page

ברכת השמש לילדים / סוואמי סאטיאנאנדה סאראסוואטי

תירגום ועריכה: הדס חסון

ילדים הם ישויות מושלמות שרק ממתינות למימוש הפוטנציאל שלהם.

הם הזרעים שהשלם מאוחסן בקרבם ומחכה, בצורתו הכמוסה.
אנו, המבוגרים, עדים לשינויים המתרחשים יומיום סביבנו, ואיננו מסוגלים להבין את מיסתרי תהליך החיים.

 

איך יהיה לאל ידנו לסייע לילדינו לגדול אם בעצמנו אין אנו מסוגלים להיות מיומנים ולקיים שליטה בכוחות החיים שלנו? רק גנן מיומן יודע כמה מים, גיזום וחומרי דישון דרושים לצמח נתון. בדומה לכך אם איננו בעלי מיומנות  אז מוטב שנימנע מ"לגזום" כשהדברים אמורים בילדינו, שמא נקצץ חלק חיוני מהוויתם שעלול לעולם לא לשוב ולצמוח.

 

המאסטרים הרוחניים שנקראו "גורואים"היו הגננים של הגוף, ההכרה והנשמה. הם ידעו  איך להנחות את תהליך צמיחת הילד בכל שלבי התפתחותו.
הם המליצו על שילוב של אימון בברכת השמש ובנשימת חילופין כמתאים לילדים מגיל שמונה שנים.

 

  ברכת השמש בכיתה  

 

הילדים של ימינו יושבים בכיתות עמוסות לעייפה, רכונים בכפיפת גב מעל ספריהם, מוחותיהם לאים מפעילות יתר של האינטלקט. משמעותו של המושג חינוך איננה אלא הצטרפות למוסד שבו מוקנים לילד כישורים אינטלקטואליים למען עתידו התעסוקתי. 
אולם חינוך אמיתי לא נועד אך ורק לצורך הגשמת המחוייבויות החיצוניות, החברתיות והכלכליות. מטרתו הנוספת היא הקניית תובנות פנימיות וצמיחת האישיות בכל הרמות – פיסית, נפשית ורוחנית.

 

אנשי חינוך קראו לאחרונה להעמקתה ולהרחבתה של השיטה החינוכית. האנשים הללו שואפים לגלות את הצד האינטואיטיבי והיצירתי של הילד, על – מנת להשיב לו את האיזון שאבד כתוצאה מבעיות החיים בימינו.

 

ניתן להסתייע בברכת השמש, ובנשימת החילופין  כדי לעורר את אותו פוטנציאל ולפתח אינטלקט ואינטואיציה כאחד.

בדרך זו ניתן להשיב את האיזון על כנו.

 

עובדה זאת הוכחה במחקר מקיף שערכה בכיתה מורה בשם סוואמי יוגאבהקטי סאראסוואטי, (מייסדת אשראם "סאטיאננדה" בפריס שלימדה גם בתיכוןC.E.S.) היא קובעת:
"לדעת הורים, ילדים ומורים כאחד, הוראת תרגילי יוגה כ"ברכת השמש"  בביה"ס הניבה תוצאות מוצלחות. הורים רבים העדיפו שתרגולים אלה יימשכו כי השפעתם הטובה על ילדיהם הייתה וודאית. הועלתה רק דרישה אחת: שתוגדל מכסת המורים המומחים בשיטה זו".

 

מורים ומנהלי בתי ספר רבים בכל רחבי העולם כבר החלו לשלב את ברכת השמש ותרגולי יוגה רלוונטיים אחרים בבתי הספר שלהם. בכל מקום הם מבחינים בכך, שדקות ספורות של תרגול לפני יום הלימודים הופכים את הילדים להוטים יותר ללמידה, קשובים יותר, מגיבים, קולטים ומתקשרים טוב יותר. ברכת השמש מהווה שיטה מצוינת לשימוש יעיל יותר באנרגיה הרבה שמאפיינת את רוב  הילדים. בדרך זו תנוצל האנרגיה ליצירת בריאות פיזית ונפשית.
בתום סדרת אסאנות זו, הילדים מוכנים יותר להתעמת עם אתגרי השיעור הבא.

 

  שליטה בקצב ההתבגרות המינית  

 

חשיבות האיזון הרגשי של הילד בהווה ובחייו העתידיים אינה מוטלה בספק. עלינו לזכור זאת בבואנו לבחון את התפקיד של ברכת השמש בביסוס וקידום היציבות הנפשית והרגשית.

 

בגיל שמונה שנים בלוטת האצטרובל מתחילה להסתייד ולהתנוון, כך שבסביבות גילאי שתיים עשרה או ארבע עשרה תוכל להתחיל הבגרות המינית.  בלוטת האצטרובל מכילה את הורמוני הפיטואטרי (או הורמונים שמגרים הפרשת ליחה, ריר ו/או הורמוני בלוטת יותרת המוח – ה.ח.) אשר אחראים על עצירת ההתבגרות המינית, על מנת שתהליך התבגרות זה לא יתחיל בטרם עת. התנוונותה טרם זמנה מאפשרת על פי רוב התפתחות מינית מהירה מדי. ההיבט הפיזי, שלב ההתפתחות של תחושות ותשוקות חדשות מקדים את שלב התפתחות הנפש והדבר גורם לחוסר איזון.  מוח צעיר אינו מסוגל להבין ולהתמודד באופן בוגר עם התפתחות מהירה של רגשות . כתוצאה מכך ייתכנו זעזוע רגשי ומשבר זהות – מצבים שרווחים כל-כך בשנות "העשרה" המוקדמות.  הדבר אף עלול להוביל להפרה חמורה של האיזון ההורמונאלי, ולמגוון מחלות, פיזיות ונפשיות כאחד.

 

המטרה כאן בתירגול היוגה הינה שימור בלוטת האצטרובל וכתוצאה מכך – דחיית ההתחלה של ההתבגרות המינית במספר שנים נוספות.  ברגע שההתפתחות הרגשית מתרחשת במקביל להתפתחות הפיזית,  הבשלות במישור הגופני יכולה להתפתח באורח מבוקר, חופשייה מהזעזועים הרגשיים שעלולים להותיר בהמשך החיים צלקות לתמיד.

 

השילוב של ברכת השמש עם נשימת חילופין, ומודרת "שאמבאווי" (ריכוז המבט בעין השלישית, מרכז הגבות– ה.ח.) מהווה את השיטה עתיקת היומין אותה הציעו היוגים והרישים, החכמים הקדמונים, כמתכון להאטת הניוון של בלוטת האצטרובל. תרגולים אלו מסייעים לשמר את מקלעת ה"אג'נה" צ'אקרה שנמצאת מול בלוטת האצטרובל. חייו של זה שהשכיל לשמור על ה"אג'נה" צ'אקרה שלו, יתנהלו ביתר קלות.

מה מתרחש כאשר אין ביכולתם של ילדים לאזן את ההיבטים הנפשיים והפיזיים של קיומם?  אם יש לילד עודף אנרגיה נפשית, הוא הופך לילד חולמני ומסוגר. מאידך, כמות מופרזת של אנרגיה גופנית גורמת לו להיות מציק וטרדן, מישהו שקשה להסתדר איתו.  לכן, כדי לסייע לילדינו להגיע אל בגרות בריאה, מאוזנת ובשלה, חיוני לקיים איזון בין שתי הקצוות הללו.

 

  עיצוב אישיות תואם בכל המישורים  

 

ברכת השמש הינה תרגולת המאפשרת את התחלת עיצוב אישיות האדם כבר מגיל שמונה שנים.  הילד אשר זכה להתאמן בזה, יזכה ביתרונות רבים ביחס לעמיתיו לספסל הלימודים, שסופגים חומר לימוד אינטלקטואלי בלבד. 


החינוך היוגי מגשים את דרישת היסוד שהניח ההומניסט והפיסיולוג הידוע אלכסיס קארל:

"ההתפתחות של אנשים צעירים בני שש עד שמונה עשרה שנים  צריכה להתרחש בו זמנית במישורים האנטומי, התפקודי, האורגאני, של מערכת השלד, השרירי, הפיסיולוגי, האינטלקטואלי והרגשי. באף אחד מן הרבדים הללו לא יכולהה התפתחות להתרחש בנפרד. החשובות ביותר מבין הרמות הללו הן ההיבט הפיסיולוגי וההיבט הרגשי, ובהן יש להתמקד בתחילת התהליך החינוכי.
ראשית יש להציג דיסציפלינה פסיכו-פיסיולוגית ובו זמנית יש להנחיל את העקרונות המאפיינים יחסים בינאישיים"

 

האמור לעיל מצדיק את נחיצות האימון הבסיסי של היוגה (כולל תרגול ברכת השמש) כדי לאפשר התפתחות פסיכו-פיזית מבוקרת ומתואמת בנוער של ימינו,  מה שעשוי להצמיח בני אדם עם איכויות חדשות.  כדברי ההומניסט והרופא הדגול אלברט שוויצר:

 

"חייב להגיע עידן של תחייה בעל עומק רב יותר מהעידן שהוציא אותנו מתקופת ימי הביניים:  תחייה אדירה שבמסגרתה האנושות תגיע למסקנה שערכים מוסריים מהווים את האמיתות הנעלות ביותר ואת הערכים המועילים ביותר. דבר זה ישחרר את המין האנושי מהמציאות  חסרת הרגשות בה הינו חי כעת, למעשה כצמח ללא פעילות וללא מחשבה".

bottom of page