עצות מועילות לתלמיד היוגה 
מתוך הספר SELF RELIANCE THROUGH YOGA / סלוורג'ן יסודיאן 

תירגום ועריכה: הדס חסון

תרגול היוגה מתייחס לאדם כמכלול שלם. 

לכן העצות במאמר שלהלן נוגעות בין השאר לכל שלושת הרבדים שמרכיבים לפי היוגים את אישיות האדם:

גוף, דיבור והכרה: BODY, SPEECH AND MIND.

לדוגמא: העיניים מתייחסות לרובד ה"BODY ", שינון פקודות, אופן הנשימה כולם מתייחסים לרובד "SPEECH”, הכוונת התודעה, יצירת מרחב אישי, אלה שייכים לרובד ה"MIND". 

 

   הרי לפניכם כמה "טיפים" שיועילו לכם בתירגול:   

 

1. שליטה בעניינים

 

תרגלו בעיניים עצומות כדי לשפר את הריכוז שלכם. זה יותר קל אז לכוון פראנה לתוך חלק מיוחד כלשהו בגוף במהלך התירגול.

 

2. הכוונת התודעה

 

במהלך התירגול, אל תשכחו אף פעם לכוון פנימה את המחשבה בהתאמה לכל תרגיל ותרגיל. יוגה מודרא, לדוגמא הינו תרגיל עבור האיברים הפנימיים. פירוש הדבר שבמהלך התרגיל התודעה צריכה להיות מכוונת אל האברים הפנימיים, ובמוחך עליך לחזור: "מים ליום האיברים הפנימיים שלי מתפקדים טוב יותר ויותר". או במקרה של טריקונאסנה, שנן לעצמך: "כל מערכת העצבים שלי מלאה בכוח חיוני".ערכן של ההצהרות הללו בלבד יגרום להשפעה שלהן להיות מורגשת תוך כדי התירגול ולאחריו.

 

3. שינון פקודות פנימיות

 

לפקודות מילוליות ולשינון חוזר שלהן יש השפעה חודרת ורבת עוצמה הן על התודעה שלנו והן על התת-מודע . כל פקודה משאירה רושם. רשמים אלה מצטברים בתת-מודע  ומשפיעים עלינו תמיד, בין אם אנו ערים ובין אם אנו ישנים. ניתן להתגבר על הרגלים רעים שעלולים לשעבד אותנו, באמצעות פקודות עצמיות שנשנן לעצמנו בכוונה תחילה. החזרה הבלתי פוסקת על מחשבות מועילות שמיועדות לשינוי בחיים, הינה הדרך המהירה ביותר להצלחה בשיפור חיי תלמיד היוגה. האופי שלנו הוא סך כל ההרגלים שלנו. אם הרגלים אלו מחלישים בהשפעתם, האופי יהיה חלש. אם הם מחזקים, האופי יהיה חזק. באמצעות חזרה על מחשבות, מילים ומעשים טובים בונה היוגי אופי כה חזק, ששום דבר לא יכול לזעזע או למוטט אותו.
אם כל נוסחה משוננת בקול מונוטוני, כשהמילים נבלעות זו בזו, כך: "אאא....נננייי...חחחזזזזזק...גגגםםם...בגגגוווף...וגגםםם...בהההכככרררה...", תהיה לכך השפעה שאי אפשר להתנגד לה וזה ישפיע בעומק הווייתנו.

 

4. תיגבור כוחות ההכרה

 

לימדו בעל פה חלק מהמחשבות רבות העוצמה שלהלן ושננו אותן בתקופות בהן דכדוך ומצבי רוח שליליים מאיימים להשתלט עליכם.

 

5. הכנת מצב ההכרה

 

שקט מוחלט בהכרה הינו תנאי הכרחי בטרם יחל האימון ביוגה. אם מחשבותינו מוסחות וטרודות, המאמצים יתפזרו לשווא. אך בהכרה מרוכזת, הכוחות המפוזרים נאספים יחדיו ומאוחסנים במאגר הגדול של המוח, עמוד השדרה ומרכזי העצבים.

 

6. יצירת מרחב תירגול אישי

 

אם התמזל מזלך וברשותך חדר המיועד אך ורק ליוגה, התמלא בכוח חיובי רב ככל האפשר עם היכנסך אליו. אפשר לאור שלך לזרוח וסלק משם את כול החשיכה. אסוף שם את כול כוחותייך להשתלט על כל חולשה. אסוף שם את כל השלווה שלך להשתלט על כל סערה. השאר בחוץ כל הסחת דעת. הרגל עצמך להימנע מלהיכנס אליו עם מצבי רוח עגומים ושליליים. הבא לשם רק שמחה, ומעל לכול הבא לשם את האני האמיתי שלך. יוגים אומרים ששום חלקיק אנרגיה לא הולך לאיבוד אף פעם. החדרון הקטן שלך, שיתמלא בהדרגה באנרגיה הזורמת ממך, יהפוך במהרה לאי של שלווה אליו תוכל תמיד לפרוש למדיטציה שקטה. החזרה המנטאלית על המילה "אום" תיצור שינוי פיזי ורוחני מוחשי הן בתוכך והן באווירה של החדר.
אם אין ברשותך חדר אישי לעצמך, בל ידאיגך הדבר. חדר הינו רק אמצעי עזר חיצוני ; הבית האמיתי הסוכך עליך הינו הגוף שלך. "הלא תדעו שאתם הינכם בתי המקדש של רוח הקודש?" הקצו לעצמכם מזרון, שטיחון טיולים או מרבד קטן למטרת תרגילי יוגה. שאיש לא ייגע לעולם בשטיח הזה. כשאתם מתיישבים עליו לתרגל יוגה, החדירו לתוכו במודע את כוחכם ושלוותכם. מעצם היותו ספוג בכוח החיוני ובמחשבות החיוביות שלכם, הוא ינדוף עד מהרה אווירה שבה אתם יכולים לתרגל בשקט נפשי מוחלט.
דיבור פנימי - המנטרה "אום": כתוצאה מחזרה בלתי פוסקת על "אום", התודעה שלנו משוקעת במקור נביעתה הבלתי נדלה, בלב, המקום בו המודעות הפיזית פוסקת והאדם מודע שהוא - הינו. מתוך התעלות מעבר לתבנית הגוף שטבעה הארעי, מבינים אנחנו שהננו אום, תמצית החיים בעצמה, אשר לא רק חודרת לגל הקטן של ההתגלמות שהינו הגוף שלנו אלא פועמת דרך היקום כולו וממלאה גם את אינספור שאר ההתגלמויות שלה בחיים.

 

7. איסוף והקרנה של הפראנה

 

זה חשוב לזכור שהפראנה מעניקת החיים זורמת לראות וללב בכול נשימה ונשימה. כוח חיים זה יכול להיות מנותב לכל אחד מחלקי הגוף בעזרת כוחות הריכוז. בכל פעם שמאובחן מחסור בכוח הויטאלי, הפראנה יכולה להיות מכוונת, עם קצת אימון, לאותו חלק שמוחלש. לדוגמא, אם מרגישים שעומדים להצטנן כתוצאה ממחסור בחום ובכוח התנגדות גופני, ניתן לאסוף בשאיפות פראנה לאזור הלב ואז להקרינה במהלך הנשיפה בצורת אלומות אור לכול חלקי הגוף . בתוך מספר דקות מתפתח חום המספיק על מנת לאפשר לכם להתנגד לכל התקפה של הצטננות.

 

8. התמדה בשאיפה להתפתחות רוחנית

 

המטרה של האתה-יוגים הינה להאריך את חייהם ולרכוש כוחות סמויים. יוגים השואפים להתפתחות הגבוהה ביותר ולשחרור מכבלי החומר, קונים למרות זאת שליטה בגופם על ידי מספר אסנות מבריאות (תנוחות גוף) ופראניאמות (תרגילי נשימה) ובכך מכינים עצמם לשלבים הגבוהים יותר של היוגה., כלומר, למימוש העצמי האמיתי. הם יודעים שכוחות סמויים מהווים מעצור רציני למטרה העיקרית שלהם. זו הסיבה שיוגי אמיתי מגנה שימוש סתמי ביכולות על-טבעיים – יכולות שאולי יפתח אגב חפשו אחר האמת – כיוון שהוא יודע, באיזו קלות יכול אדם להפוך ליהיר ושטוף אגו כתוצאה מרכישת כוחות אלה ושימוש בהם. אין להם ערך אמיתי, ואלה שיש להם כוחות כאלה מסתכנים בכך שירגישו את עצמם עליונים על אחיהם בני האדם ולפיכך יהיו כמעט תמיד קורבן לעודף גאווה. אל לתלמיד היוגה לטעות ולהסיק מכך, שחשיבות השפעתם של תרגילים פשוטים, היא מועטת בלבד.  ההיפך הוא הנכון, אם הם מבוצעים כנדרש, הם מסוגלים להשפיע עמוקות תוך זמן די קצר. לעולם אסור לנו לשכוח שמטרת ביצוע התרגילים הללו היא להרוויח שליטה מלאה על בריאותנו ובו זמנית להשפיע על הרוח. יוגה היא הצורה הנעלה ביותר של פיתוח-העצמי.

 

9. הקפדה על האופי האופי המיוחד של התירגול

 

במהלך ביצוע התרגילים אין להיחפז אפילו במעט. אין לבלבל יוגה עם התעמלות דינאמית, אשר מאמנת את הגוף ואת שריריו על ידי תנועה אקטיבית. כלפי חוץ תלמיד היוגה הינו פאסיבי, אך למעשה אין מישהו שיכול להיות יותר פעילו ממנו, כיוון שהוא עסוק באופן אינטנסיבי במשימת ביסוסה של משמעת ושליטה מוחלטת על כוחות טבעיים אשר עלולים להיות כאוטיים אם יצאו מפיקוח. כול תרגיל יוגה טומן בחובו באופן אוטומאטי השפעה המכניסה למצב של שלווה וסדר בתוכנו, שזה לכשעצמו סימן לשליטה עצמית גדולה. הימנעו על כן מכל תנועה מהירה ואנרגטית. התרגלו לבצע כל תנועה בשקט וללא חיפזון. כך יושגו במהרה שלווה, בריאות וכוח ויישארו איתכם בצוותא כיחידה מושלמת ותמידית.

 

10. הלך הרוח הרצוי

 

אל נא תירתעו אם בתחילת האימון תיתקלו בקצת קשיים. אף אחד מהתרגילים אסור שיהיה מאולץ או מעבר ליכולת האישית, אחרת יכולות להתרחש הפרעות או השפעה פוגעת בגוף או ברוח. התאמנו בהרבה סבלנות וקור רוח. אז הזמן יביא בכנפיו תגמולים בשפע. במיוחד אין להפריז בתירגול הפאדמאסנה (ישיבת לוטוס "מזרחית" עם הצלבת רגליים אינטנסיבית במיוחד-ה.ח), כי זה עלול לגרום לפגיעה בגידים ובמפרקים. ההתמחות ההדרגתית בתנוחה זו, כמו גם בסידהאסנה (ישיבה "מזרחית נוספת-ה.ח) ובואג'ראסנה (רגליים כפופות לאחור) היא רבת חשיבות עבור היוגי, כיוון שהוא יודע שיש להן השפעה כמו של סכר, אוגרות ושולטות באנרגיות הכבירות הזורמות לעבר האזורים הנמוכים יותר של הגוף. האנרגיות הללו יכולות כך להצטבר בקלות במקלעות העצבים הגדולות או בפלקסוסים, ביוצרן  את אותו מאגר של כוח בלתי מוגבל אשר תמיד הוא זמין עבור היוגי.

 

11. אופן הנשימה

הכרחי לציין דבר מה בקשר לנשימה שניתן לשמוע אותה. כשתלמיד היוגה נושם פנימה והחוצה, אין לשמוע אף צליל, אפילו לא הקטן ביותר. במילים אחרות, אתה צריך להימנע מלשמוע את עצמך נושם. נשימה חופשית ורגועה כזאת משקיטה מיד את ההכרה, מעניקה לנו שלווה ומאפשרת לנו להתרכז. יוגים מייחסים חשיבות עליונה לשליטה מודעת בנשימה ומדגישים שזהו הצעד הראשון לקראת השליטה בכל הכוחות הפועלים בקרבנו.

 

12. הסתייגויות במצבים פרטניים

 

אנשים הנוטים להיות עצבנים ונרגזים כדאי שיימנעו מכל התרגילים הממריצים כמו בהאסטריקה, באהודשאנקאסנה, סאלאבאסנה, דאנוראסנה,מאיוראסנה ודומיהם, מאחר שללא ספק יש להם השפעות חזקות. יש להימנע מהתרגילים שהוזכרו גם במהלך הריון ובשלושת החודשים שלאחר הלידה. האם ההרה צריכה להיות מודרכת על ידי הקול הפנימי שבקרבה ולדעת להיכן היא מסוגלת להרחיק לכת באימוניה. חוץ מנשימה שקטה ועמוקה, התרגילים שלהלן יכולים להתבצע על ידה בצורה מתונה: טריקונאסנה, אודיאנה, וואקאראסנה (שלב ראשון) ותרגילים קלים אחרים.

 

משפטים שניתן לשנן בעל-פה או באמצעות ההכרה (חזרו על כל אחד מהם עשר פעמים)


אני חופשי מכל הכבלים. אני חופשי. אני חופשי.
כוח ההתנגדות שלי הולך וגובר מרגע לרגע.
כוח הרצון שלי הולך וגובר מרגע לרגע.
הגורם לכול הפרעה גופנית נעלם. (השתמשו רק במידת הצורך)
אני חסר פחד. אני חסר פחד. אני חסר פחד.
אני מפגין חיים בהכרה ובגוף.
איזון מוחלט בהכרה ובגוף.
שלום ושלווה. שלום ושלווה. שלום ושלווה.
אני חדור תודעה בהכרה ובגוף.

03-5351153 | 0524-569303

© כל הזכויות שמורות לסטודיו "בשביל היוגה", הדס חסון, 2015.

עוצב ע"י יעל חסון.